Uit Oudewater met liefde.
Het verhaal achter de toetjes van Arjan en Mariëlla van den Brink zou zo de basis van een romantisch filmscript kunnen zijn. Het idee om toetjes te gaan maken, ontstond op een avond op de bank. Een emmertje yoghurt met fruit onderin en twee lepeltjes om er samen van te genieten. De overtuiging om juist die yoghurt te kunnen evenaren, of zelfs een betere variant te maken, zorgde in 2017 voor de vliegende start van de toetjesboerderij. Kort daarna kon de familie ook nog eens twee Cum Laude Awards op haar naam toeschrijven.
Kaasmakers
Arjan en Mariëlla komen beide uit een kaasmakerfamilie. Arjan is de derde generatie Van den Brink die het bedrijf in Oudewater met zo’n 45 hectare grond runt. De boerderij is gelegen aan de Ruige Weide. Arjan bedacht hierop de naam Rofmeddow, een creatieve vertaling van de naam die het schilderachtige landweggetje draagt. Mariëlla koos na haar jeugd op de boerderij een ander carrièrepad. Voordat ze fulltime als toetjesmaker aan de slag ging, had ze een baan op Schiphol.
Brainstorm
Als kinderen van kaasmakers, zou je misschien verwachten dat het voortzetten van dat ambacht voor de hand lag. Maar een brainstorm leverde een ander resultaat op. Er was een behoefte om meer met de melk te doen dan alleen leveren aan de fabriek. Een kaasmakerij zou een grote investering zijn en de voorliefde voor toetjes was er al. Mariëlla: “Bij ons in de omgeving werd al veel kaas gemaakt. Aangezien we allebei erg van toetjes houden, sprak dit ons aan. We zijn ons gaan focussen op yoghurt en hangop. De producten sloegen meteen aan, dus na een proefperiode zijn we ervoor gegaan.”
Tweedehands pasteur
Er werd een kleine pasteur van 35 liter aangeschaft , tweedehands om de investering te beperken. De uitdaging zat hem vooral in de receptuur; het vinden van het juiste zuurmengsel. “Daar heeft echt even wat tijd in gezeten. We hebben onze familie en kennissen heel veel laten proeven. Moet hij zuurder of iets milder? De yoghurt moest een frisse smaak hebben en lekker zijn zonder suiker. We zijn heel blij met hoe die uiteindelijk is geworden”. Na amper een jaar kon de kleine pasteur ruimte maken voor een exemplaar dat ruimte biedt aan 300 liter.
Ambachtelijke hangop
Zodra de receptuur perfect in balans was, kon de yoghurt ook tot hangop verwerkt worden. Een echte oud Hollandse klassieker. Voor de bereiding van hangop lekt de yoghurt zes uur uit in zakken van 10 liter, daarvan blijft 6 kilo hangop over. Niet voor niets is het één van Mariëlla’s favoriete zuivelproducten om te eten én te maken. “Het leuke van hangop is dat het een uniek product is. Je ziet het niet heel vaak op de plank staan. En het is ambachtelijk. De zakken worden met de hand uitgeknepen. Het is allemaal handwerk, ook het vullen van de bekers. Maar als ik ’s ochtends in de koelcel kijk en daar hangen tien zakken yoghurt uit te hangen voor hangop, dan denk ik: dit is echt waar we het voor doen.”
Cum Laude Awards
In datzelfde jaar, besloten de kersverse zuivelaars hun hangop en yoghurt eens in te sturen bij de Cum Laude Awards. “Gewoon om te kijken hoe we ervoor stonden” zegt Mariëlla. Ze viel direct in de prijzen en nam voor haar hangop de award mee naar huis. In 2020 werd ook de yoghurt gewaardeerd met een Cum Laude Award. Niet alleen zorgde de winst voor erkenning van het harde werk, maar ook voor een fijne boost op het gebied van de bekendheid van de producten in de omgeving en ver daarbuiten.
Eigen etiketten
Een prijswinnend product verdient ook een mooie verpakking, moeten Arjan en Mariëlla gedacht hebben toen de zuivelproducten van Rofmeddow bij steeds meer partij en in de schappen kwamen te liggen. “Eerst hebben we zelf geprobeerd etiketten te ontwikkelen, maar we kwamen op een ander idee. We hebben het Grafisch Lyceum gevraagd of dit een leuke studentenopdracht zou kunnen zijn. Onze producten moesten er echt uit springen en we wilden geen standaard etiket. De studenten kwamen met een creatief en kleurrijk ontwerp. Precies wat bij ons en onze producten past.”
Bitterkoekjesvla
De vrolijke Rofmeddowetiketten prijken in de schappen van verschillende boerderij winkels en de lokale supermarkt in Oudewater. Ook op het eigen terrein kun je in de ‘yoghurtbarn’ met behulp van selfservice zuivelproducten kopen. Vanillevla, chocoladevla, bitterkoekjesvla, karnemelk, chocolademelk, hangop in verschillende smaken en ook de yoghurt in naturel of met een fruitsoort naar keuze en seizoensgerelateerde smaken. Voor ieder wat wils. Maar ze doen het niet allemaal even goed. “Mijn eigen favoriete yoghurt was honing-vijgen, maar ik was de enige die dat lekker vond. Die bleef op de plank staan. Er zijn een paar liefhebbers, dus ik maak ze nog op speciaal verzoek, maar het is geen topper gebleken” lacht Mariëlla.
1000 liter
Nu, zo’n vier jaar onderweg als toetjesmakers, zijn het assortiment en de afzet aanzienlijk in omvang gestegen. Er wordt ongeveer 1000 liter aan zuivelproducten gemaakt per week, waar dat vorig jaar nog om 300 liter ging. Hard werken dus. Toch zou Arjan niet meer terug willen naar een bedrijf waarin je alleen melk aan de fabriek levert. “Dit is het mooiste wat er is. Je ziet van zo dichtbij dat jouw eigen product tot een mooi eindproduct gemaakt wordt. Dat is echt mooi aan zuivelen.”
Yoghurtbar
Plannen voor de toekomst van Zuivelboerderij Rofmeddow zijn er nog genoeg. De afgelopen jaren heeft het toetjesduo bewezen dat hard werk zich terugverdient. Als het aan Mariëlla ligt, zet ze de stijgende lijn door. “Een wens van me is dat we hier een yoghurtbar bouwen. Zo’n hele mooie bar met allerlei soorten zuivel, verschillende soorten yoghurt en granola’s erbij. Dat hoop ik binnen nu en vijf jaar te realiseren!”